استفاده گسترده از مواد كامپوزيتي غيرفلزي در سبا248، علاوه بر كاهش وزن و جذب و كاهش انرژي امواج راداري، باعث افزایش مقاومت در برابر خستگی، عدم ايجاد خوردگي و زنگ‌زدگي، جذب و مستهلك كردن ارتعاشات توليدي موتور و عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه می شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، کشورمان ایران دارای یکی از بزرگترین ناوگان بالگردی دنیا است. ارزش این وسایل پرنده در دوران جنگ تحمیلی به طور واضحی بر همگان آشکار گردید و از این رو تعمیر و نگهداری، نوسازی و بهسازی و همچنین افزودن بالگردهای جدید به این ناوگان عظیم پس از جنگ تحمیلی همواره در دستور کار قرار داشته است. در این گزارش به معرفی یک نمونه از بالگردهای سبک که توسط متخصصان کشورمان طراحی شده و در سال های پیش رو به عنوان یک هواگرد بومی وارد مراحل تولید خواهد شد می پردازیم.

یکی از اولین تجارب مهم ایران در زمینه ساخت بالگرد به ساخت قطعات و مجموعه های آن برای تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب دیده در جنگ تحمیلی باز می گردد. در کنار این فعالیت ها ساخت قطعات تند مصرف و به مرور سایر قطعات لازم به روش مهندسی معکوس برای عملیاتی نگه داشتن ناوگان بالگردی ایران رکن مهم دیگر در تسلط بیشتر بر ویژگی های فنی این وسیله پروازی شد به طوری که علاوه بر پروازی نگه داشتن بالگردهای مختلف نظامی و غیرنظامی، ده ها فروند بالگرد زمینگیر نیز طی سال های گذشته بازسازی شده و به خط پرواز بازگردانده شد.

این فعالیت ها به طور عمده توسط شرکت «پنها (پشتیبانی نوسازی هلیکوپترهای ایران)» انجام شده و مراکز تعمیراتی «هوانیروز» ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بسیار مهمی در این رده از موفقیت ها داشته اند.

هر چند در دو دهه گذشته حدود 50 فروند بالگرد نسبتاً سنگین میل-17 و 171  و تعداد انگشت شماری بالگرد اروپایی و غربی به ناوگان نظامی و غیرنظامی کشور افزوده شده اما وجود شرایط تحریم و عدم امکان خرید همه بالگردهای جدید مورد نیاز با مشخصات عملکردی و پروازی مد نظر موجب شد تا متخصصان کشورمان به فکر طراحی و ساخت بالگرد جدید بر مبنای تعاریف بومی افتاده و با مشارکت بخش های مختلف صنعتی و دانشگاهی کار را آغاز کنند.

صنایع هوایی «شاهد» یکی از مجموعه های پیشرو در این زمینه بوده که بالگردهای ترابری شاهد274، شاهد278 و رزمی شاهد285 سه محصول تلاش آن است که دو نمونه آخر را در گزارش های قبلی معرفی کرده بودیم. همچنین بالگرد سبک دو نفره نیز برای امور آموزشی توسط شرکت پنها طراحی و ساخته شده است.

به نظر می رسد شاهد274 که یکی از اولین طرح های بومی بالگرد حمل و نقل محسوب می شود به تولید انبوه نرسیده و در عوض شاهد278 که در آن از بالگرد معروف و پرطرفدار «بل206 جت رنجر» الگو برداری شده و دارای درصد اشتراک بالای قطعات و زیرسامانه ها با آن است موفقتر ظاهر شده، توسط شرکت «هسا(هواپیماسازی ایران)» در اصفهان به تولید انبوه رسیده و چندین فروند از آن به مشتریان نظامی و غیرنظامی تحویل داده شده است.


 
بالگرد تک موتوره شاهد278

اما تجارب عملیاتی و نیازهای جدید مشتریان لزوم طراحی های جدید خصوصاً برای بهبود قابلیت های توسعه محصول برای کاربردهای متنوع را نشان می داد در نتیجه سه پروژه اصلی بالگردهای سبک 8 و 12 نفره و یک نمونه بالگرد سنگین توسط صنایع دفاعی کشورمان با محوریت پنها تعریف شده است که بالگرد 12 نفره (پنها-1) را در گزارش های قبلی معرفی کرده بودیم.

بالگرد 8 نفره و دو موتوره سبا248 که می توان آن را با نمونه های بهسازی شده بل206 یعنی بل407، آگوستا 109 و 119 مقایسه کرد در یکی از پرمشتری ترین رده ها در دنیا طراحی شده است.

این بالگرد نسبت به اکثر نمونه های همرده در حال خدمت و بالگردهای تولید شده در ایران تاکنون، دارای دو نوآوری طراحی است که شامل ملخ اصلی 4 پره و ملخ دم محصور شده است.

به گزارش مشرق، استفاده از ملخ چهار پرّه هر چند پیچیدگی های طراحی، ساخت و تعمیرات را به دنبال دارد که خود گویای پیشرفت متخصصان کشورمان است اما مزایای بسیاری بوجود می آورد از جمله بازدهی بالاتر خصوصاً در پرواز پیمایشی، طول کوتاه تر ملخ ها، عدم نیاز به اجزای متعادل کننده برای پرّه ها، سر و صدای تولیدی کمتر، کاهش ارتعاشات وارد شونده به بدنه، ایجاد نیروی برآی مشابه در سرعت دورانی کمتر ملخ ها، پایداری بالاتر، ایجاد مشخصات مانوری و کنترلی بهتر.

بعلاوه در ملخ های چند پرّه، بار کمتری به هر یک وارد می آید که امکان استفاده از مواد و سازه سبکتر در عین افزایش دوام را ایجاد می کند ضمن اینکه در مجموع به افزایش مانورپذیری بالگرد و کاهش اثرات تغییرات ناگهانی باد نیز منجر می شود.



 
بالگرد 8 نفره بومی سبا248

دم محصور در واقع قرار دادن پره های دم درون یک مجرای حلقوی برای خنثی کردن گشتاور ملخ اصلی با مزیت های فراوان نسبت به طرح های معمول است از جمله امکان کاهش ارتعاشات تا حد بسیار بالا و بهبود خصوصیات آیرودینامیکی به دلیل کاهش اثرات گردابه های نوک پره. از مزیت های دیگر این طرح افزایش ایمنی بالگرد در مراحل نشست و برخاست خصوصاً در فضاهای شهری است.

دو موتوره بودن و ظرفیت حمل نفرات بیشتر دو مزیت مهم دیگر سبا248 نسبت به بل206 و شاهد278 است. هرچند وجود موتور دوم، وزن و نیاز به حمل سوخت بیشتر را هم به دنبال دارد اما قابلیت اطمینان بسیار بهتری برای این بالگرد به ارمغان می آورد که آن را برای پرواز در محیط های پرمخاطره مانند مناطق کوهستانی و دریا مناسب می سازد.

استفاده گسترده از مواد كامپوزيتي غير فلزي در سبا248، علاوه بر كاهش وزن پرنده و جذب و كاهش انرژي امواج راداري، فوايد ديگري نيز دارد. از آن جمله مي توان به افزایش مقاومت در برابر خستگی، عدم ايجاد خوردگي و زنگ زدگي( كه در فلزات، پديد مي آيد) و در نتيجه امكان كار در محيط هاي گوناگون، جذب و مستهلك كردن ارتعاشات توليدي موتور و همچنين عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه اشاره داشت.

كاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد كامپوزيتي كه از فلزات سبكتر هستند، باعث افزايش وزن محموله قابل حمل اين پرنده نيز مي شود ضمن اینکه امکان توسعه قابلیت دوام در برابر برخورد گلوله نیز وجود دارد.

دو موتوره بودن این طرح و همچنین استفاده از ملخ چهار پره(به دلیل طول کمتر) کاربری آن را برای محیط های دریایی و نشست و برخاست از فضای محدود عرشه کشتی ها مطلوب می سازد زیرا اطمینان حاصله از دو موتور برای عملیات دریایی عمدتاً با یک بالگرد تک موتوره قابل حصول نیست.

با توجه به توانمندی کشورمان در ساخت نمایشگرهای پیشرفته چندمنظوره(MFD) که به کاربردها و مزیت های آن در گزارش بالگرد ملی 12 نفره و بالگرد توفان-2 اشاره نموده ایم و در نمونه نمایش داده شده از جنگنده قاهر اف-313 نیز دیده شد باید انتظار استفاده از این سامانه ها را در کابین سبا248 داشته باشیم.

علاوه بر نمایشگرهای فوق، تجهیزات مخابراتی نیز در کشور ساخته می شود که شامل انواع بیسیم و رادیوهای VHF/UHF  با قابلیت جهش فرکانسی و رمزکننده های خودکار بومی و حد ارتفاع عملکردی بالا است. همچنین تجهیزات هشدار راداری و لیزری و انواع اخلالگرهای فروسرخ و سامانه های فریب دهنده، تجهیزات دید در شب، دوربین های ویدیویی و حرارتی و مسافت یاب لیزری نیز برای بالگردها در کشورمان ساخته شده است.



نمایی از پهلوی سبا248

از دیگر ویژگی های قابل ذکر برای نمونه اولیه سبا248 باید به استفاده از ارابه فرود سورتمه ای(اسکید) اشاره کرد که نیروی مقاوم (پسا/درگ) کمتر نسبت به ارابه فرود چرخدار ثابت و وزن کمتر نسبت به انواع جمع شونده دارد.

افزایش مساحت سطوح شیشه ای به کار رفته در کابین خلبان و مسافرین نسبت به نمونه های داخلی و اغلب خارجی همرده ضمن کاهش وزن نسبی، میدان دید بسیار بالاتری به اطراف ایجاد می نماید. درب بزرگ کابین مسافر در هر دو طرف بدنه برای بارگیری بهتر بارهای بزرگ مزیت دارد ضمن اینکه دسترسی آسان به موتور و سامانه های داخلی از طریق دریچه های مناسب تعبیه شده در بدنه فراهم می شود.

به گزارش مشرق، دو موتوره شدن سبا248 و تغییراتی در طرح بدنه خصوصاً محفظه قرارگیری موتور و متعلقات ملخ اصلی(که نشان دهنده تلاش برای بهبود شکل آیرودینامیکی بالگرد برای رسیدن به مشخصات عملکردی بهتر است) البته گویای اجرا شدن فرایندهای طراحی و بهینه سازی شکل ظاهری است نه یک مهندسی معکوس ساده از نمونه های داخلی و خارجی.

از مشخصات اصلی اعلام شده برای بالگرد سبا248 می توان به بیشینه جرم برخاست 2944.5 کیلوگرم، بیشینه سرعت پیمایشی 287 کیلومتر بر ساعت، نرخ اوجگیری(در سطح دریا)540 متر بر دقیقه، برد نهایی 740 کیلومتر و بیشترین مداومت پروازی 4 ساعت اشاره کرد.

به علاوه سقف پرواز ایستا تحت تأثیر زمین (IGE) برای این بالگرد 4267 متر، سقف پرواز ایستا خارج از اثر زمین (OGE) 3352 متر و سقف پرواز نهایی آن 4572 متر است که به کمک دو موتور با بیشینه توان برخاست 650 اسب بخار و بیشترین توان پیوسته 570 اسب بخار برای هر یک از آنها ممکن می شود.

بالگرد سبا248 با توجه به فضای کابین مناسب، سرعت بالا، طراحی آیرودینامیکی جدید و بهینه برای بدنه و مانورپذیری بالا عملاً بالگردی چند منظوره است که می تواند در مأموریت های نظامی همچون حمل و نقل نفرات، گشت هوایی و دیده بانی، هدایت آتش و رزمی سبک در محیط های گوناگون مرتفع و گرم، کوهستانی و دریایی که همه آنها با هم در کشورمان ایران وجود دارد به کار گرفته شود.

به علاوه کاربردهای غیرنظامی فراوانی مانند تاکسی و آمبولانس هوایی نیز که با توجه به رشد صنعت هوافضا در کشورمان بیش از پیش قابلیت توسعه دارد در محدوده قابلیت های سبا248 می گنجد.

سبا248 نشان می دهد سطح توانمندی متخصصان داخلی از مهندسی معکوس که در شاهد278 دیده می شد بسیار فراتر رفته و به رده طراحی بومی از نظر عملکرد، سازه، مکانیزم ها، بدنه و اویونیک رسیده است. تولید انبوه این بالگرد برای افزایش و جایگزینی ناوگان فعلی در سالیان آینده ضمن ایجاد اشتغال، کاهش و قطع وابستگی به خارج و حتی امکان صادرات، سطح بالاتری از توانمندی های عملیاتی را برای بخش های نظامی و غیر نظامی کشور فراهم می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امین سیف ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    درود و صد درود!ان شاالله 29 فروردین از پهپاد دور برد رزمی رونمایی بشه به علاوه اطلاعات قاهر 313 هم منتشر بشه...
  • فرشید ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 1
    فروشی نیست؟ میشه ما هم یکی داشته باشیم؟ تو حیاط خونه جا میشه
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    مرسی
  • بابک ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 1
    زیر آبی هم میره ؟ :دی
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 1
    ايناكه ماكتن،أصلييش كجاست؟؟؟؟
  • ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    3 خرداد گفتن......
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    دمشون خدا وکیلیفخیلی خوشگله.
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    باتشکر ازگزارش خوب شما وبه امید تولید هرچه زودتر
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    این بالگرد با احتساب خلبان وکمک ان 8 نفره است یا 8 مسافر گنجایش داره ؟؟
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    با سپاس ، با درنظر گرفتن طرح تولید بالگرد بومی 8 نفره و12 نفره پس این طرح تولید بالگرد ملی که توی یکی دوتا از دانشگاههای صنعتی کلید خورده دیگه چیه؟ وچه معنی میده ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    القادر چی شد؟تونست راه بره یا نه.
  • صادق ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 1
    این که با یه فوت هم سقوط میکنه.چرا آپاچی نمی سازید؟
  • میلاد ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    مگه این بالگرد پنها-2 نیست به نظر من صبا-248 امسال قراره رونمایی بشه.
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 1
    راستی مشرق جون عملکردت در نمایشگاه هوایی کیش خیلی ضعیف بود سعی کن برای سالهای بعد خبرنگار اختصاصی بفرستی.
  • مهران ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    همیشه در گزارش هاتون ویژگی ها رو به خوبی بیان میکنید اما ای کاش مقایسه ای هم با کشورهای صاحب نام بشه و اگه بشه یه رتبه بندی هم دراختیارمون بذارید؛ممنون
  • فرزاد ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    کیسه هوا هم داره ؟ ترمز ABSچطور ؟ نکنه فردا پلاکش نکن ؟
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    از کجا فهمیدی اینا ماکتن! مهندس به ما هم بگو.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    به خاطر اینکه ما عشق یانکی نیستیم
  • hamid ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    خداییش دیگه پر رو نشو دیگه معلومه مقایسش چی میشه دیگه ولی تازه اولشه ایشاالله سال های دیگه جنگشم میزنیم از ما بعید نیست آپاچیم بزنیم فقت زمان میخواد
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ماکتش رو میدن دست وطن فروشا که یه وقت از پیشرفتهای مملکت دچار عقده و ناراحتی قلبی و سکته نشن، اصلی شو میدن دست جان برکفان و دریادلان و سرافرازان میهن اسلامی که خار چشم دشمنان خدا هستند.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    نه داره تمرین میکنه! هنوز سینه خیز میره! هواپیما برای پریدنه داداش نه راه رفتن. گفتم ملتفت باشی!
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    شما فوت کن خنک شی! آپاچی کیلو چنده؟ مگه ما وحشی و آدمکش و مهاجمیم که سلاح های مرگبار بسازیم؟ فوقش سلاحهای دفاعی میسازیم.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    تا وقتی از بالگردها بطور گسترده به خصوص در انتقال تصادفیها از جاده ها به بیمارستان ها و نیز مسافربری استفاده نشود و فایده آن برای مردم ملموس نباشد همه این حرف ها ارزشی ندارند
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بنازم ايران رو كه با اين تحريمها بازم جهش علمي و تكنولوژيك داره
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مجيد جان قاهر قاهر نه القادر!!!
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    آپاچي دوست داري!!!!!
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مسافر کشی با بالگرد!!!!!... ما در بخش نظامی هنوز کلی نیاز داریم.....
  • علیرضا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ملت مارو باش=)) این یه سئوال کرده میگن وطن فروشا این وطن فروشه ولی شما مرتجعید این فقط یک سئوال بود مشرق خواهشا چاپ کن
  • علیرضا ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ایشاالله به زودی داداش:| تیکه ننداز زشته
  • علیرضا ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    چه بحث های تخصصی تو این خبرگزاری میشه:| فوت؟ فکر کردی موشک دست ساز خودته؟ مردک بی سواد
  • علیرضا ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ناشناس لبنانی! شما کلا صحبت نکنی سنگین تری داداش :D کلا چرتو پرت میگی . این حرفا یعنی چی اپاچی وسیله وحشی گریه؟ ......
  • علیرضا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    حمید جان فقط نه فقت :|جمله بندیتم جالبه :) هه:|
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    حححح حلزون بقه اش را هم خودت بلدی
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بنازم تو رو با این نظرت. کاشکی اولین نظر بود
  • ای بابا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    باید دید چنتا میتوان در سال ساخت. اگه مث تانک ذوالفقار باشه که بعد از 20 سال سروصدا فقط 100 تا ازش ساخته میشه الکی نباید امیدواربود. اگه بتونیم سالانه حداقل 20 تا بسازیم اونوقت میشه گفت پیشرفت کردیم و گرنه دردی از ما دوا نمیکنه
  • بنده خدا ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    درود بر تلاشگران مخلص نظام اسلامی
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    حواسمون نبود. چشم همین الان میریم میسازیم
  • عباس ا ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    هر کی سوالی بپرسه میشه وطن فروش ملتو ببین تو رو خدا
  • هیچکس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    از بالگرد ملی کی رونمایی شد
  • ali ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    خورزو خان،از آکواریومی که توش گذاشتند میشه فهمید که ماکته
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ایران پیروز است
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    شما شمردی ذوالفقار صد تاشده بود؟
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    در کیش داخل جعبه شیشه ای.
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مسخره خندیدم
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    موتورش ساخت کجاست؟؟؟
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مگه آدامس بادکنکی مرد حسابی کلی کار میبره سر هم کردن قطعات
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ارزش این وسایل پرنده در دوران جنگ تحمیلی به طور واضحی بر همگان آشکار گردید البته بعضیا سالهای ابتدایی انقلاب میگفتن این آهن پاره ها به چه دردمیخوری وهمیشه شاه خائن را بخاطر حیف ومیل پول ملت ایران درخرید این آهن پاره ها سرزنش میکردن
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    ايران عين استقلاله هارت و پورت زياد ميکنه ولي موقعش که برسه ...
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    همین استقلال 2 قهرمانی در آسیا داره جیگر
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    اینا که اسباب بازین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس